Silniční nebo horské kolo?

Silniční nebo horské koloSilniční nebo horské kolo? To je ta hlavní a zásadní otázka, kterou si musí položit všichni ti, kteří se začínají poohlížet po novém kole. Není to přitom otázka, která by se dala odpovědět naprosto jednoduše, tedy alespoň pokud nechcete trávit dlouhé hodiny při sjezdech z hor či na cyklokrosových tratích. V takových případech je odpověď jasná – nezbývá než navštívit speciálku.

Pokud však přece jenom hledáte něco trošičku univerzálnějšího, pak je asi nejdůležitějším faktorem to, k jaké činnosti budete kolo nejčastější využívat. V případě, že hledáte kolo, na kterém budete moci jednoduše cestovat po městě či cyklostezkách, pak je na místě klonit se spíše ke kolům silničním. Ta jsou navíc stavěna tak, aby jízda na nich byla co nejergonomičtější a nejpohodlnější, takže mají často již v základní výbavě například širší sedlo.

Tím hlavním rozdílem mezi silničními a horskými koly jsou samozřejmě pláště. Úzké pláště, které naleznete na kolech silničních, mají nízký valivý odpor, což dovoluje dosahování vyšších rychlostí. Horská kola mají naopak pláště o poznání širší, což sice zvyšuje valivý odpor a snižuje dosahovanou rychlost, vaše jízda však bude podstatně stabilnější a rozhodně vás nerozhodí každý malý kámen či terénní nerovnost.

Musíme také podotknout, že zatímco s horským kolem si klidně můžete vyrazit i na tu nejčistší silnici, sešup v horském terénu na silničním kole naopak nebude mít dlouhého trvání. A nejde tady jen vyloženě o horský terén – také silnice, které jsou v horším stavu (a přiznejme si, že takových nalezneme v České republice mnoho), vám cestu na silničním kole mohou výrazně znepříjemnit. Na druhou stranu – pokud vyrazíte na cyklovýlet po silnicích s horským kolem, svým stejně zdatným kolegům na kolech silničních buďto nebudete stačit, nebo se utavíte daleko dříve než oni. A pokud se vám nechce příliš dumat, podívejte se po kolech crossových – taková kola jsou totiž zdaleka nejuniverzálnější.